Poate o echipă de oameni valoroși dar între care există suspiciuni sau divergențe să rezolve împreună probleme complexe și să inoveze?
Răspunsul este pur și simplu, nu.
Când oamenii simt nevoia să se protejează de amenințări posibile și rămân tăcuți, echipa nu se implică în comportamente de învățare colectivă ceea ce duce la o performanță slabă și incapacitatea de a inova.
Ce este siguranța psihologică și de ce ajută echipele să funcționeze mai bine?
Pentru a inova împreună, membrii echipei trebuie să simtă că pot vorbi deschis și sincer între ei, fără teamă de judecată sau represalii. Astfel de climaturi sunt descrise drept medii „sigure din punct de vedere psihologic”.
Mai simplu spus, siguranța psihologică este o variație a încrederii: credința că echipa este sigură pentru asumarea riscurilor interpersonale, că nimeni nu va fi pedepsit sau umilit pentru că și-a expus ideile, întrebările, preocupările sau greșelile. Termenul și definiția au fost inventate de Amy Edmonson, profesor de Leadership și Management la Harvard Business School, în urmă cu 20 de ani, în lucrarea ei Psychological Safety and Learning Behavior in Work Team.
Când climatul este sigur din punct de vedere psihologic, membrii echipei nu se tem să vorbească, ei se angajează într-un dialog productiv care încurajează comportamentele de învățare proactive necesare pentru a înțelege mediul înconjurător, clienții, și care rezolvă eficient problemele împreună.
Rezolvarea problemelor complexe este esența oricărei activități de ultimă oră, în care este necesară experimentarea constantă: faze intense de încercare și eroare până când echipele vor înțelege lucrurile, ceea ce prin definiție este chiar baza inovației în afaceri. Față de incertitudine, echipele sigure din punct de vedere psihologic sunt propulsate într-o spirală de performanță: unde greșeala nu este privită ca un eșec, ci mai degrabă ca o oportunitate de experimentare și învățare.
Nu este vorba de a fi drăguț unul cu celălalt sau de a reduce standardele de performanță, ci mai degrabă de a crea o cultură a deschiderii în care colegii de echipă pot împărtăși învățături, să fie direcți, să-și asume riscuri, să te admită „speriat” și să fii dispus să ceri ajutor când ești depășit de situație.
În mod surprinzător, în echipele cele mai performante, oamenii se simt în siguranță să vorbească, să colaboreze și să experimenteze împreună. Un studiu amplu realizat de echipele de resurse umane a evidențiat siguranța psihologică drept facilitatorul esențial al muncii în echipa de înaltă performanță.
Într-o lume caracterizată de volatilitate, incertitudine, complexitate și ambiguitate, crearea și menținerea unui climat de siguranță psihologic trebuie să devină o prioritate managerială pentru cei care doresc să se mențină în cursa competitivă globală.
Creșteți siguranța psihologică în echipele dvs. cu 4mind!
*** Articol realizat de Psih. Mihaiela (Grimbovschi) Avramescu – Psiholog, Consilier de afaceri și management Reteaua de specialisti 4mind